Najlepsze Licea w Polsce - Perspektywy - Srebrna Szkoła 2022
2022-05-30

Na pięciodniową wycieczkę na Pomorze w dniach 23 – 27 maja 2022r. wybrały się klasy 2a i 3a pod opieką: p. Iwony Małochy, p. Moniki Niemczyk, p. Roberta Daszyka i p. Barbary Wawrzyniak. Plan wycieczki był bardzo bogaty. Pierwszego dnia Toruń – starówka wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz wieczorny spacer na Morze Bałtyckie. Drugi dzień – „Statkiem po trawie” – trzygodzinny rejs po Kanale Elbląskim i pochylniach Buczyniec, Kąty i Oleśnica, kolejnym zabytku wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Następnie Raczki Elbląskie, najniżej położony punkt w Polsce – 1,8 m p.p.m. Na koniec dnia wizyta w Elblągu i 1,5 godzinny spacer po starówce. Trzeciego dnia odbyła się wizyta w Europejskim Centrum Solidarności, gdzie oprócz wystawy stałej udało nam się spotkać z Lechem Wałęsą – Prezydentem RP i Laureatem Pokojowej Nagrody Nobla. Kolejnymi punktami wycieczki była Katedra w Gdańsku – Oliwie i wysłuchanie pięknego koncertu organowego, Molo w Sopocie oraz Główne Miasto w Gdańsku, z gotycką bazyliką Mariacką, Dworem Artusa i fontanną Neptuna. Czwartego dnia odwiedziliśmy Gdynię – Skwer Kościuszki i statki Dar Pomorza, Dar Młodzieży i ORP Błyskawica, a następnie odbył się rejs na Hel i wizyta w fokarium. W drodze powrotnej udaliśmy się na Westerplatte. Ostatni dzień rozpoczął się od wizyty w Obozie Koncentracyjnym Stutthof, a następnie Zamek w Malborku z Muzeum Inkluzji Bursztynu, ostatni w programie zabytek z Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO. Nocowaliśmy w miejscowości Sztutowo na Mierzei Wiślanej, gdzie również czekały nas atrakcje takie jak ognisko, kręgle, bilard, mini golf czy dyskoteka.

Wycieczka upłynęła bardzo szybko i już klasy czekają na kolejny wyjazd.

Relacja klasy 2a

W dniach 23 maja do 27 maja klasa 2A i 3A odbyły wycieczkę na Pomorze. Zasięg zwiedzania grupy 57 osób rozciągał się od Torunia po Hel, od Gdyni do Elbląga. Nasze miejsce snu i odpoczynku znajdowało się w Sztutowie, gdzie już pierwszego dnia ostatnie promienie słońca urzekało nas wszystkich swoimi wdziękami i blaskiem odbitym od majestatu fal Morza Bałtyckiego z Zatoki Gdańskiej. Jeszcze zanim dotarliśmy do Sztutowa zaglądnęliśmy w miejsce słynące z Kopernika wstrzymującego gwiazdy a obracający planetami i z pierników uznawanych za kunsztowne w skali świata. Mowa oczywiście o Toruniu. Następnego dnia odwiedziliśmy kanał Elbląski i samo miasto, gdzie opowiedziano nam zawiłą historię Krzyżaków. W środę znaleźliśmy się w mieście-historii. W Gdańsku, którego historia liczy sobie ponad 1000 lat, zobaczyliśmy Europejskie Centrum Solidarności, które bezbłędnie uświadomiło nam historię dobrobytu żyjących pokoleń. Stamtąd udaliśmy się do gdańskiej dzielnicy - Oliwy, gdzie w Katedrze Oliwskiej zachwycaliśmy się wspaniałym dźwiękiem organów katedry podczas niebywałego koncertu. Następnym punktem był Park Oliwski z egzotycznymi gatunkami drzew i roślin, a stamtąd pojechaliśmy do Sopotu i zobaczyliśmy słynne molo sopockie wokół pięknych budynków. Później wróciliśmy do Gdańska gdzie celem naszych obiektywów była starówka. W ten sposób zakończyliśmy tego dnia zwiedzanie, ale już w czwartek zawitaliśmy w Gdyni by popłynąć na Półwysep Helski. Tam obejrzeliśmy fokarium, znaleźliśmy się też na "Początku Polski". Ostatniego dnia, tj. piątek, opuściliśmy nasz ośrodek już na dobre. Udaliśmy się do świadectwa okrucieństwa historii - Holokaustu - w postaci obozu koncentracyjnego KL "Stutthof", gdzie każdy z nas poczuł wiatr refleksji i ludzkiej brutalności. Ostatnim naszym przystankiem był zamek w Malborku. Cytując klasyka - "Największy zbiór cegły w Europie" był olbrzymi, a jego monumentalizm uczniowie chętnie uwieczniali w pamięciach swoich aparatów i telefonów. Natomiast w pamięciach swoich głów wszyscy uczestnicy wycieczki pozostawią niepowtarzalne wspomnienia, a w relacjach zostaną zapisane nowe litery integracji, która jest najpiękniejsza właśnie na wycieczkach w doborowym towarzystwie.